Mieszkańcy gminy Długołęka od lat czekają na budowę północnego odcinka wschodniej obwodnicy Wrocławia. Trwają już pierwsze prace nad tą inwestycją, która powinna być gotowa za nieco ponad 2 lata.
Przypomnijmy, że przetarg na budowę północnego odcinka WOW rozstrzygnięto w połowie lutego, a potem przez 3 miesiące toczyły się formalności, niezbędne do sfinalizowania kontraktu. Umowa została podpisana w połowie maja. Jak zapowiadała Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, konsorcjum Kobylarnia – Mirbud w lipcu przystąpi do wykonywania robót. Tak też się stało.
– Zgodnie z zapowiedziami wykonawca rozpoczął już prace w ramach tego kontraktu. Za nami są już prace przygotowawcze, obejmujące m.in. wycinkę roślinności, niezbędne roboty rozbiórkowe i budowę dróg dojazdowych do placu budowy. Wkrótce rozpocznie się przebudowa uzbrojenia terenu oraz przebudowa sieci trakcyjnej i linii potrzeb nietrakcyjnych (LPN) na linii kolejowej nr 292 – wyliczają przedstawiciele DSDiK.
Dodają, że te prace są kluczowe dla dalszego przebiegu inwestycji i warunkują rozpoczęcie zasadniczych robót budowlanych. Planowany termin zakończenia budowy to listopad 2022 roku, a koszt całego przedsięwzięcia to 164,7 mln złotych.
WOW połączy Długołękę z Łanami
Nowy odcinek wschodniej obwodnicy Wrocławia będzie przebiegał od drogi wojewódzkiej nr 455 do drogi wojewódzkiej nr 372 (dawna DK 98), zwanej Łącznikiem Długołęka.
– Planowana do budowy droga będzie się składać m.in. z jednej jezdni dwupasowej (2×3,50m), ciągu pieszo-rowerowego, dróg dojazdowych i serwisowych, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i urządzeń ochrony środowiska, wiaduktów nad terenami PKP, mostów nad ciekami i rzekami: Kanałem Granicznym, Widawą i Toporem oraz licznych przepustów – czytamy na stronie DSDiK.
Droga będzie krzyżować się z:
- planowaną drogą gminną gminy Czernica,
- drogą powiatową nr 1922D odcinek Kiełczówek – Dobrzykowice,
- drogą powiatową 1920D odc. Kiełczów– Śliwice,
- drogą powiatową nr 1918 D odc. Kiełczów– Piecowice,
- drogą gminną (ulica Bławatna w Mirkowie), łączącą Mirków z miejscowościami Kamień i Długołęka.
Koniec drogi wojewódzkiej zostanie włączony do drogi wojewódzkiej 372 w miejscu skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 368 poprzez skrzyżowanie skanalizowane z sygnalizacją świetlną oraz jednojezdniowym wiaduktem drogowym nad skrzyżowaniem na kierunku BŁD – Łącznik Długołęka.
Dodajmy, że w tym roku ruszyły również prace nad projektem południowej części obwodnicy. Docelowo cała trasa będzie zaczynać się w Bielanach Wrocławskich i prowadzić przez Żerniki Wrocławskie, Świętą Katarzynę, Siechnice, Łany, Kiełczówek, Kiełczów, do drogi krajowej nr 98. Cała trasa będzie gotowa w 2023 roku.
Foto główne: Karsten Würth on Unsplash