Od rozstrzygnięcia przetargu na budowę północnego odcinka wschodniej obwodnicy Wrocławia minęły już niemal trzy miesiące. Wciąż jednak nie podpisano umowy z wykonawcą. Dlaczego?

Przypomnijmy, w połowie lutego informowaliśmy, że Dolnośląska Służba Dróg i Kolei rozstrzygnęła przetarg na budowę północnego odcinka wschodniej obwodnicy Wrocławia, pomiędzy Łanami a Długołęką. Zwyciężyło konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud, które za realizację inwestycji zainkasuje około 165 mln złotych.

Od tamtej pory o rozpoczęciu budowy ucichło. Na początku kwietnia przedstawiciele urzędu marszałkowskiego zapowiadali, że umowa na realizację północnego odcinka WOW zostanie podpisana po Wielkanocy. Okazuje się jednak, że nadal nie zawarto kontraktu z wykonawcą.

Po stronie konsorcjum wykonawcy zostały formalności poprzedzające podpisanie umowy – obok wpłaconego wcześniej wadium, musi nastąpić wpłacenie gwarancji należytego wykonania umowy. Pamiętajmy też, że w lutym wybrano najkorzystniejszą w przetargu ofertę, natomiast później trwała jeszcze procedura kontroli przetargu w Urzędzie Zamówień Publicznych – tłumaczy nam Michał Nowakowski, rzecznik prasowy marszałka Dolnego Śląska.

Jak podkreśla Nowakowski, budowa tak ważnej inwestycji jest przez samorząd kontynuowana i będzie realizowana.

Po podpisaniu umowy – spodziewamy się tego jeszcze w maju bieżącego roku – wykonawca wejdzie na plac budowy – dodaje Michał Nowakowski.

Zgodnie z zapisami przetargu, na realizację zamówienia zwycięska firma będzie miała 24 miesiące od podpisania kontraktu.

Północny odcinek WOW z problemami

Jeszcze w marcu ubiegłego roku wydawało się, nic już nie stoi na przeszkodzie, by rozpocząć prace na budowie północnego odcinka wschodniej obwodnicy Wrocławia. Potem jednak sytuacja skomplikowała się.

– Wykonawca wywiązał się z przygotowania kompletnego projektu trasy. Po uzyskaniu decyzji ZRID wiosną 2019 roku Strabag rozpoczął część prac przygotowawczych w terenie: m.in. prace geodezyjne, wytyczenie korytarza drogowego, rozpoznanie archeologiczne, rozpoznanie inżynieryjno-saperskie placu budowy. Natomiast przed przystąpieniem do głównych prac budowlanych wykonawca zgłosił inwestorowi roszczenie finansowe na kwotę ponad 70 mln zł (wartość kontraktu wynosiła ok. 105 mln zł). Roszczenia uzasadnione były  m.in. nieprzewidywalnym co do skali wzrostem cen na rynku budowlanym w okresie między podpisaniem kontraktu, a gotowością inwestycji do przeprowadzenia robót budowlanych w terenie – wyjaśniał Michał Nowakowski.

Wówczas rozpoczęły się negocjacje między inwestorem (czyli Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei) a wykonawcą.

– W rezultacie negocjacji DSDiK podpisała z firmą Strabag aneks do kontraktu. Na jego podstawie wykonawca zrezygnował z roszczeń, otrzymał wynagrodzenie za wykonaną część projektową (ok. 10 mln zł), DSDiK otrzymało prawa do materiałów projektowych i obecnie prowadzimy już nowy przetarg na prace budowlane dla tego odcinka. Ponadto, Strabag na etapie nowego przetargu współpracuje z DSDiK w kwestiach merytorycznego wparcia inwestora w kwestiach dotyczących zaprojektowanego odcinka obwodnicy – tłumaczył Michał Nowakowski.

Przebieg północnego odcinka wschodniej obwodnicy Wrocławia

Północny odcinek wschodniej obwodnicy Wrocławia o długości niespełna 10 kilometrów będzie miał po jednym pasie w każdym kierunku, wraz z chodnikiem oraz ścieżką rowerową. Rozpocznie się za skrzyżowaniem z ulicą Strachocińską we Wrocławiu, na którym jest już wybudowane rondo. Trasa poprzez dwujezdniowy wiadukt drogowy będzie przekraczać linię kolejową nr 292 – Jelcz Miłoszyce – Wrocław Osobowice oraz planowaną Trasę Swojczycką.

Nad terenami Natury 2000 i rzeką Widawą planowane jest poprowadzenie mostu o długości około 180 metrów. Koniec nowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia zostanie włączony do drogi krajowej nr 98 w miejscu skrzyżowania z łącznikiem „Długołęka” Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.

wow polnocny odcinek - Co z budową północnego odcinka wschodniej obwodnicy Wrocławia?

Foto główne: http://dw-lany-dlugoleka.pl