Około 165 mln zł pochłonie budowa wschodniej obwodnicy Wrocławia między Łanami a Długołęką. Właśnie rozstrzygnięto przetarg na tę inwestycję.

Przypomnijmy, na początku września ubiegłego roku Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ogłosiła przetarg na budowę drogi wojewódzkiej od drogi wojewódzkiej nr 455 do drogi krajowej nr 98. W grudniu poznaliśmy oferty złożone w tym postępowaniu.

Stanęło do niego 7 firm: Budimex, Berger Bau, Kobylarnia, PORR, Mota Engil, Polbud Pomorze i Strabag. Zaproponowane ceny wahają się od niespełna 165 do do prawie 210 mln złotych brutto. Pierwotnie inwestor na realizację zadania zamierzał przeznaczyć 124 mln złotych, czyli znacznie mniej niż wynosi najtańsza z ofert.

W styczniu Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego, poinformował, że zarząd Dolnego Śląska podjął decyzję o zwiększeniu budżetu na budowę odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia między Łanami a Długołęką

Chcemy, żeby cała trasa była gotowa do 2023 roku. Zmiany w budżecie naszego województwa pozwolą DSDiK w krótkim czasie wybrać najkorzystniejszą ofertę – zapowiedział Myrda.

W czwartek 13 lutego Dolnośląska Służba Dróg i Kolei rozstrzygnęła przetarg na budowę północnego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia (Łany – Długołęka). Wybranym wykonawcą jest konsorcjum firm: Kobylarnia – Mirbud, które wybudują odcinek obwodnicy za około 165 mln złotych.

image 2 - Wschodnia obwodnica Wrocławia do Długołęki wreszcie powstanie!

Problemy na budowie WOW

Przypomnijmy, jeszcze w marcu ubiegłego roku wydawało się, nic już nie stoi na przeszkodzie, by rozpocząć prace na budowie północnego odcinka wschodniej obwodnicy Wrocławia. Potem jednak sytuacja skomplikowała się.

Wykonawca wywiązał się z przygotowania kompletnego projektu trasy. Po uzyskaniu decyzji ZRID wiosną 2019 roku Strabag rozpoczął część prac przygotowawczych w terenie: m.in. prace geodezyjne, wytyczenie korytarza drogowego, rozpoznanie archeologiczne, rozpoznanie inżynieryjno-saperskie placu budowy. Natomiast przed przystąpieniem do głównych prac budowlanych wykonawca zgłosił inwestorowi roszczenie finansowe na kwotę ponad 70 mln zł (wartość kontraktu wynosiła ok. 105 mln zł). Roszczenia uzasadnione były  m.in. nieprzewidywalnym co do skali wzrostem cen na rynku budowlanym w okresie między podpisaniem kontraktu, a gotowością inwestycji do przeprowadzenia robót budowlanych w terenie – wyjaśniał Michał Nowakowski, rzecznik prasowy marszałka województwa dolnośląskiego.

Wówczas rozpoczęły się negocjacje między inwestorem (czyli Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei) a wykonawcą.

W rezultacie negocjacji DSDiK podpisała z firmą Strabag aneks do kontraktu. Na jego podstawie wykonawca zrezygnował z roszczeń, otrzymał wynagrodzenie za wykonaną część projektową (ok. 10 mln zł), DSDiK otrzymało prawa do materiałów projektowych i obecnie prowadzimy już nowy przetarg na prace budowlane dla tego odcinka. Ponadto, Strabag na etapie nowego przetargu współpracuje z DSDiK w kwestiach merytorycznego wparcia inwestora w kwestiach dotyczących zaprojektowanego odcinka obwodnicy – tłumaczył Michał Nowakowski.

Którędy będzie biec trasa?

Północny odcinek wschodniej obwodnicy Wrocławia o długości niespełna 10 kilometrów będzie miał po jednym pasie w każdym kierunku, wraz z chodnikiem oraz ścieżką rowerową. Rozpocznie się za skrzyżowaniem z ulicą Strachocińską we Wrocławiu, na którym jest już wybudowane rondo. Trasa poprzez dwujezdniowy wiadukt drogowy będzie przekraczać linię kolejową nr 292 – Jelcz Miłoszyce – Wrocław Osobowice oraz planowaną Trasę Swojczycką.

Nad terenami Natury 2000 i rzeką Widawą planowane jest poprowadzenie mostu o długości około 180 metrów. Koniec nowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia zostanie włączony do drogi krajowej nr 98 w miejscu skrzyżowania z łącznikiem „Długołęka” Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.

Jak czytamy w dokumentacji projektowej, na realizację zamówienia wybrana w przetargu firma będzie miała 24 miesiące. Jeśli więc obędzie się bez komplikacji i uda się w najbliższych tygodniach rozstrzygnąć przetarg, wschodnią obwodnicą Wrocławia z Długołęki do Łan pojedziemy najprawdopodobniej w pierwszej połowie 2022 roku.

Północny odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia

foto główne: http://dw-lany-dlugoleka.pl