Już za kilka miesięcy powinna ruszyć budowa północnego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, którym dojedziemy do Długołęki. Aktualnie kończy się projektowanie trasy.
Od dłuższego czasu trwają przygotowania do budowy północnego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, który połączy Łany z Długołęką. Nowy odcinek, czyli trasa od drogi wojewódzkiej nr 455 do drogi krajowej nr 98, zapewni wygodne połączenie WOW z Autostradową Obwodnicą Wrocławia oraz z drogą ekspresową S8.
Na początku zeszłego roku władze Dolnego Śląska podpisały umowę na zaprojektowanie i budowę tej trasy. Inwestycję przeprowadzi konsorcjum Strabag, a koszt budowy 10-kilometrowego odcinka to około 105 mln złotych.
W poniedziałek 19 listopada wykonawca złożył do Wojewody Dolnośląskiego wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
– Obecnie realizowany jest pierwszy etap inwestycji, polegający na zaprojektowaniu i uzyskaniu decyzji ZRiD dla niniejszego zadania. Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji przewidywane jest na połowę lutego 2019 roku. Projekt budowlany został już opracowany i sprawdzony. Aktualnie wykonywany jest projekt wykonawczy – tłumaczy Barbara Sumara-Żuk, kierownik projektu w Dolnośląskiej Służbie Dróg i Kolei. .
Jak dodaje Sumara-Żuk, można więc oczekiwać, że rozpoczęcie robót budowlanych nastąpi tuż po uzyskaniu decyzji ZRID, czyli w marcu przyszłego roku.
Jak będzie przebiegać północny odcinek WOW?
Droga będzie miała po jednym pasie w każdym kierunku, wraz z chodnikiem oraz ścieżką rowerową. Rozpocznie się za skrzyżowaniem z ulicą Strachocińską we Wrocławiu, na którym jest już wybudowane rondo. Trasa poprzez dwujezdniowy wiadukt drogowy będzie przekraczać linię kolejową nr 292 – Jelcz Miłoszyce – Wrocław Osobowice oraz planowaną Trasę Swojczycką.
Nad terenami Natury 2000 i rzeką Widawą planowane jest poprowadzenie mostu o długości około 180 metrów. Koniec nowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia zostanie włączony do drogi krajowej nr 98 w miejscu skrzyżowania z łącznikiem „Długołęka” Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.
Problemy z południowym odcinkiem WOW
O ile budowa północnego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia nie nastręcza większych kłopotów, o tyle jej południowa część budzi wiele kontrowersji. Chodzi o fragment od węzła A4 Bielany Wrocławskie do drogi wojewódzkiej nr 395 (rondo w Żernikach Wrocławskich) i do granicy Wrocławia (ul. Buforowa).
Mieszkańcy Wysokiej nie chcą bowiem zgodzić się, by WOW przebiegała przez środek ich miejscowości, czyli w wariancie zaplanowanym 20 lat temu, zgodnym z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i preferowanym przez zarząd naszego województwa. Zakłada on poprowadzenie trasy w zagłębieniu, z kładką pieszo-rowerową łączącą obie strony osiedla i rondem umożliwiającym włączenie się do drogi.
Do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wpłynęło kilkaset protestów od mieszkańców podwrocławskiej miejscowości, co znacznie wydłużyło wydanie decyzji środowiskowej.
W walkę o jak najszybsze wybudowanie południowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia włączyli się mieszkańcy południowych osiedli stolicy Dolnego Śląska, którzy zebrali niemal 8 tys. podpisów pod petycją popierającą plan budowy WOW w wariancie P-1 przez miejscowość Wysoka i postulującą jak najszybsze rozpoczęcie inwestycji. Petycja z podpisami trafiła do urzędu marszałkowskiego pod koniec maja.
Przypomnijmy, że władze Dolnego Śląska w kwietniu ogłosiły przetarg na budowę pierwszego etapu południowego odcinka wschodniej obwodnicy Wrocławia, który połączy Żerniki Wrocławskie z ulicą Grota-Roweckiego.
– Otwarcie ofert będzie miał miejsce w grudniu, ponieważ uzależnione jest to od odpowiedzi na liczne pytania od potencjalnych wykonawców. Dla odcinka przebiegającego dalej, w kierunku Bielan Wrocławskich, oczekujemy na wydanie decyzji środowiskowej. RDOŚ przewiduje jej wydanie pod koniec grudnia bieżącego roku. Dyrekcja środowiskowa prowadzi dalsze konsultacje dla tego odcinka. Przejście trasy przez Wysoką jest niezmiennie wariantem preferowanym przez inwestora – wyjaśnia Michał Nowakowski, rzecznik prasowy marszałka Dolnego Śląska.
Budowa 2,5-kilometrowego fragmentu WOW ma pochłonąć około 37 mln złotych i być dofinansowana ze środków unijnych. Łącznie, cały południowy fragment Wschodniej Obwodnicy Wrocławia ma liczyć około 6,7 kilometra.
Pierścień wokół Wrocławia
Wschodnia Obwodnica Wrocławia ma docelowo – razem z Autostradową Obwodnicą Wrocławia – stworzyć pierścień drogowy wokół stolicy Dolnego Śląska. Na razie gotowe są dwa z czterech zaplanowanych odcinków drogi.
Od lutego 2013 roku kierowcy mogą korzystać z pierwszego odcinka WOW – między Łanami a Siechnicami. A pod koniec 2014 roku oddano do użytku fragment, który połączył Siechnice (rondo na drodze krajowej nr 94) z Żernikami Wrocławskimi (rondo w ciągu drogi wojewódzkiej nr 395, będącej przedłużeniem ulicy Buforowej).
foto główne: dw-lany-dlugoleka.pl